1.6.9. Het verloren Paradijs

God helpt Nadat God satan heeft vervloekt, Eva heeft bestraft en Adam op de gevolgen heeft gewezen, helpt Hij de mens in zijn onbeholpen staat waarin hij is terecht gekomen. Ze zijn het Paradijs verloren, maar ze zijn ook het verloren Paradijs. -> kleding -> niet eeuwig zondig -> God doet het zelf Naar de … Lees meer

1.6.7. Het resultaat heeft vrucht van binnen

Het resultaat is dat de vrucht van buiten nu vrucht van binnen heeft. Adam en Eva: Zij merkten dat ze naakt waren en vlochten zich schorten. Het resultaat was dat Adam en Eva zagen dat ze naakt waren. Er zijn verstrekkende gevolgen. De beschermende, bedekkende liefde was weg. Ze stonden onbeschermd, onveilig tegenover elkaar. Daardoor was ook … Lees meer

1.6.6. Ons karakter

Ons karakter van nu, is bepaald door de houding van Adam en Eva toen. Eva Eva reageert uit haar vlees op de vraag van satan, zonder de geestelijke eenheid met Adam te zoeken. We zien beschreven wat er dan in Eva gebeurt, Gen.3:1-7: Ons karakter Welke grondhouding zien we bij Eva, die tot vandaag door het … Lees meer

1.6.5. Het begeren van Adam en Eva

Wat was nu precies het begeren van Adam en Eva? Op welk punt was de eerste ingang bij Eva? Hoe kwam het begeren in haar op? Waarom stond ze open voor dit gesprek? Chamad wordt ta’avah Dat was het aansluiten bij wat God had gezegd over de bomen.Gen.2:9 De Here God deed alle geboomte uitspruiten … Lees meer

1.6.4. De verleiding voor Adam en Eva

Niet de vrucht was de verleiding. Want: Zij beiden waren naakt, Adam en zijn vrouw, maar zij schaamden zich niet. De slang nu was het listigste dier, Gen.2:25-3:1. Die vrucht hing er lang zonder een begeerte in hen op te wekken. De verleiding voor Adam en Eva was het vooruitzicht. De Hebreeuwse woorden voor naakt en listig … Lees meer

1.6.3. Tweeheid ipv eenheid

Op verzoek van Adam separeert God het vrouwelijk component van de mens. Maar dan realiseert Adam zich wat hij had gevraagd en gekregen: vlees van zijn vlees en gebeente van zijn gebeente. Ze zijn een tweeheid ipv eenheid. De uitroep: “ditmaal – deze keer” heeft geen bijzondere lading die wijst op een positieve verrassing van … Lees meer

1.6.2. Het moeder-gebod

We zagen dat God een verbod gaf, zodat de mens de kans en mogelijk had een keus te maken. Een eerste gebod: Het moeder-gebod. Dat het geen vrijblijvende zaak was, wordt volkomen duidelijk doordat God naast het verbod ook de gevolgen vermeldt bij overtreding van het verbod: Voorzeker sterven! Bij overtreding zul je sterven. Sterven? … Lees meer

1.6.1. Heersen door liefde

God had scheppend en zegenend gezegd: Wees vruchtbaar, word talrijk, vervul de aarde en onderwerp haar en heers over alle levende wezens, Gen.1:28. Is dat heersen door liefde? Onderwerpen vs genieten . . . verwoest vs fantastisch Op zich wat wonderlijke termen: heersen en onderwerpen. Je zou verwachten dat God tegen de mens zegt: ga … Lees meer

1.5.4. Noblesse oblige

Noblesse oblige: Adeldom verplicht; de mogelijkheid hebben en in staat zijn tot, geeft ook de opdracht daar iets mee te doen.  ~~ Opdracht of mogelijkheid tot ~~ Beiden, zowel de dieren als de mens zijn door het zegenend scheppen van God in staat tot voortplanting. Toch is er verschil tussen dier en mens. Dieren zijn … Lees meer

1.5.2. Het onvoorwaardelijk spreken van God

Het onvoorwaardelijk spreken van God wil zeggen dat Hij spreekt en het is! Zonder enige bemoeienis van iets of een ander. Een bijna aan God gelijke creatie Psalm 8 zegt dat God de mens bijna goddelijk heeft gemaakt en dat dit uitkomt in het kunnen heersen over al het geschapene. Naar geest en eigenschappen lijkt … Lees meer

1.5.1. Beeld en gelijkenis van God

 God is Geest. Beeld = geest, geen vlees. Één mens, een geest ! In eerste instantie wordt de mens (ADAM) naar het beeld en gelijkenis van God geschapen. God is Geest. De meesten van ons zullen bovenstaand fresco van Michelangelo kennen. In al zijn kunstzinnige pracht doet het echter geen recht aan het beeld zijn van God. … Lees meer

1.5. De schepping van Adam de eerste

De schepping van Adam de eerste was naar het beeld van God. Hij is dan dus een geest. Later krijgt hij een lichaam. Een lichaam om de aarde te bebouwen en te bewaren; te exploiteren en te exploreren. Akkers houwen en huizen bouwen. En ten slotte een vrouw. We gaan in op de volgende onderwerpen … Lees meer

1.4.3. Wat zagen we tot nu toe

Tja … wat zagen we tot nu toe. De meest plausibele verklaring voor de oorsprong van alles is dat de Eeuwige God  uit het niets de hemelen en de aarde schept. Die aarde was bewoonbaar en bevatte flora en fauna. De aarde is daarna verwoest door de hoogmoed en val van Lucifer en zijn volgelingen. Het gevolg … Lees meer

1.4.2. De zes scheppingsdagen

Herscheppen Op de reeds bestaande aarde gaat God in de zes scheppingsdagen deze verwoeste aarde herinrichten.   Basis:   Nadere inrichting: 1e dag Plaatst zijn licht 4e dag Maakt zon, maan en sterren 2e dag Maakt uitspansel 5e dag Schept vissen en vogels 3e dag Plaatst het droge 6e dag Maakt landdieren 3e dag Roept … Lees meer

1.4.1. De modus operandi en signatuur van God

De modus operandi en signatuur van God gaat over de werkwijze van God. Wat doet Hij precies en hoe.En dan ontdekken we al direct dat er steeds verschillende handelingen zijn. God schept, maakt, doet uitspruiten en formeert.  En hoewel oneindig in zijn creaties, laat Hij niets verloren gaan. Dus wat er blijkbaar al was, gebruikt Hij … Lees meer

1.4. Het (her-)scheppen van de aarde

Het (her-)scheppen van de aarde We hebben tot nu toe gekeken naar het grensvlak van tijd en eeuwigheid, waarbij God zich openbaart als de Oneindige en Eeuwige, die van daaruit het eindige en tijdelijke schiep. Nu gaan we kijken naar het (her-)scheppen van de aarde. We zagen namelijk wat na het scheppen gebeurde door de opstand … Lees meer

1.3.7. Geest boven het water

De Geest (WeROEACH) van God (was) zwevend op de oppervlakte van de wateren. En God uitte zich: Er zij licht! En er was licht. (Geest boven het water). Het oordeel Het oordeel van God ligt duister en zwaar over de afgrond, maar de Geest van God zweeft licht over het water. Naast het oordeel van God over … Lees meer

1.3.6. Duisternis over de afgrond

En (WeCHÒSJEKH) duisternis, obscuriteit was op de oppervlakte van (TeHOM) een afgrond, een plaats van oproer en vernietiging. (Duisternis over de afgrond). Het Nieuwe Testament beschrijft in 2Pet.2:4  dezelfde situatie en koppelt dit aan de val van engelen. In het Oude Testament staat duisternis voor het oordeel van God over de goddeloosheid en de plaats van … Lees meer

1.3.5. De aarde woest en leeg

Die aarde bleek te zijn (TÒHOE) verwoest, waardeloos, zonder vorm, zoals een plaats waar afval wordt gedumpt en (WaVÒHOE) een onherkenbare ruïne, een leegte. Kortweg: de aarde woest en leeg. Nu is dat niet zo raar want alle ons bekende planeten en zelfs exoplaneten zijn totaal onbewoonbaar voor ons. Het zijn woeste onherbergzame plaatsen in doelloze … Lees meer

1.3.4. De hemelen en de aarde

Het universum In de uitdrukking ‘de hemelen en de aarde’ wordt het gehele universum aangeduid. Merk op dat naast het benoemen van het totaal, de hemelen, de aarde toch apart wordt genoemd. De wetenschap komt er steeds meer achter dat de plaats die de aarde in het universum inneemt dusdanig uniek is dat ondanks het feit … Lees meer

1.3.3. Had geschapen

De voltooid verleden tijd (had geschapen) duidt op een reeds afgeronde daad. Namelijk in een beginsituatie  (een opzich staande toestand van beginnen) heeft het scheppen plaatsgevonden. Het valt tegen niets af te zetten, er valt geen verdere tijdsbepaling te maken. Er is blijkbaar verder niets, geen referentiepunt. Dus geen tijd; een eeuwig-zijn zonder begin of … Lees meer

1.3.2. God, de Oneindige, de Eeuwige

God, Elohiem, de Oneindige, de Eeuwige zegt zoveel over Hij is. Elohiem (God) is meervoud, maar het werkwoord ‘bara’ (had geschapen) staat in het enkelvoud. God is één, een-voudig, Deut.6:4.Hij is echter meervoudig in zijn grootheid, majesteit, heerlijkheid en alles omvattendheid, het zijn van de grote Alles. Ook wijst het naar het volledig één zijn van … Lees meer

De Bijbelboeken van het Oude Testament

Korte toelichtende samenvattingen op de Bijbelboeken van het Oude Testament. De Bijbelboeken van het Oude Testament zijn in eerste instantie gegeven aan de Joden. Zij noemen hen bij elkaar TeNaCH. TeNaCH is een Hebreeuws acroniem dat is gevormd uit de eerste letters van de drie onderdelen waaruit het Oude Testament is opgebouwd: Het is een andere indeling … Lees meer

1.3.1. In een begin

Niet: aan het begin van . . . maar een op zichzelf staand gebeuren: In (een) begin. Op de grens van het ‘zijn’ en het ‘niet-zijn’, het ‘zichtbare’ en het ‘niet-zichtbare’, de ‘tijd’ en ‘niet-tijd’.  “In een begin”, de lijn van de begrenzing waardoor dingen kenbaar, begrijpelijk en zichtbaar worden als entiteit. Zo is de tijd … Lees meer

1.2. De aarde oud of jong Who knows who cares!

Is de aarde oud of jong? Hoe belangrijk is dat antwoord? Wie zal het zeggen en waarom zouden we ons er druk over maken! Wat valt of staat ermee?! Daarom ga ik hier niet de richting op hoe en wanneer de eerste scheppingsdaad was. Of er nu 13,8 miljard jaar geleden een oerknal, een eerste uiting van Gods … Lees meer

1.1. Met of zonder God, that's the question!

Proloog Is alles ontstaan met of zonder God, that’s the question! De etholoog en evolutiebioloog Richard Dawkins en theoretisch natuurkundige en kosmoloog Lawrence Klauss putten zich in de documentaire “The unbelievers” uit om te bewijzen dat alles uit het niets en uit zichzelf is ontstaan. Hoewel eerstgenoemde het moreel fatsoenlijke Christendom aan het einde van zijn … Lees meer

Oorsprong

De oorsprong Onder de titel “oorsprong” wordt  ingegaan op bepaalde wetenschapsbeoefening.  Allerlei thema’s passeren de revue: Genesis Daarna wordt Genesis 1, 2 en 3 behandeld. Daarbij komen de volgende onderwerpen aan de orde: Naar de volgende pagina. Daar gaan we in op de vraag: Is het een schepping met en door God of is het een ontstaan zonder … Lees meer