1.5.1. Beeld en gelijkenis van God

 God is Geest. Beeld = geest, geen vlees. Één mens, een geest ! In eerste instantie wordt de mens (ADAM) naar het beeld en gelijkenis van God geschapen. God is Geest. De meesten van ons zullen bovenstaand fresco van Michelangelo kennen. In al zijn kunstzinnige pracht doet het echter geen recht aan het beeld zijn van God. … Lees meer

1.5. De schepping van Adam de eerste

De schepping van Adam de eerste was naar het beeld van God. Hij is dan dus een geest. Later krijgt hij een lichaam. Een lichaam om de aarde te bebouwen en te bewaren; te exploiteren en te exploreren. Akkers houwen en huizen bouwen. En ten slotte een vrouw. We gaan in op de volgende onderwerpen … Lees meer

1.4.3. Wat zagen we tot nu toe

Tja … wat zagen we tot nu toe. De meest plausibele verklaring voor de oorsprong van alles is dat de Eeuwige God  uit het niets de hemelen en de aarde schept. Die aarde was bewoonbaar en bevatte flora en fauna. De aarde is daarna verwoest door de hoogmoed en val van Lucifer en zijn volgelingen. Het gevolg … Lees meer

1.4.2. De zes scheppingsdagen

Herscheppen Op de reeds bestaande aarde gaat God in de zes scheppingsdagen deze verwoeste aarde herinrichten.   Basis:   Nadere inrichting: 1e dag Plaatst zijn licht 4e dag Maakt zon, maan en sterren 2e dag Maakt uitspansel 5e dag Schept vissen en vogels 3e dag Plaatst het droge 6e dag Maakt landdieren 3e dag Roept … Lees meer

1.4.1. De modus operandi en signatuur van God

De modus operandi en signatuur van God gaat over de werkwijze van God. Wat doet Hij precies en hoe.En dan ontdekken we al direct dat er steeds verschillende handelingen zijn. God schept, maakt, doet uitspruiten en formeert.  En hoewel oneindig in zijn creaties, laat Hij niets verloren gaan. Dus wat er blijkbaar al was, gebruikt Hij … Lees meer

1.4. Het (her-)scheppen van de aarde

Het (her-)scheppen van de aarde We hebben tot nu toe gekeken naar het grensvlak van tijd en eeuwigheid, waarbij God zich openbaart als de Oneindige en Eeuwige, die van daaruit het eindige en tijdelijke schiep. Nu gaan we kijken naar het (her-)scheppen van de aarde. We zagen namelijk wat na het scheppen gebeurde door de opstand … Lees meer

1.3.7. Geest boven het water

De Geest (WeROEACH) van God (was) zwevend op de oppervlakte van de wateren. En God uitte zich: Er zij licht! En er was licht. (Geest boven het water). Het oordeel Het oordeel van God ligt duister en zwaar over de afgrond, maar de Geest van God zweeft licht over het water. Naast het oordeel van God over … Lees meer

1.3.6. Duisternis over de afgrond

En (WeCHÒSJEKH) duisternis, obscuriteit was op de oppervlakte van (TeHOM) een afgrond, een plaats van oproer en vernietiging. (Duisternis over de afgrond). Het Nieuwe Testament beschrijft in 2Pet.2:4  dezelfde situatie en koppelt dit aan de val van engelen. In het Oude Testament staat duisternis voor het oordeel van God over de goddeloosheid en de plaats van … Lees meer

1.3.5. De aarde woest en leeg

Die aarde bleek te zijn (TÒHOE) verwoest, waardeloos, zonder vorm, zoals een plaats waar afval wordt gedumpt en (WaVÒHOE) een onherkenbare ruïne, een leegte. Kortweg: de aarde woest en leeg. Nu is dat niet zo raar want alle ons bekende planeten en zelfs exoplaneten zijn totaal onbewoonbaar voor ons. Het zijn woeste onherbergzame plaatsen in doelloze … Lees meer

1.3.4. De hemelen en de aarde

Het universum In de uitdrukking ‘de hemelen en de aarde’ wordt het gehele universum aangeduid. Merk op dat naast het benoemen van het totaal, de hemelen, de aarde toch apart wordt genoemd. De wetenschap komt er steeds meer achter dat de plaats die de aarde in het universum inneemt dusdanig uniek is dat ondanks het feit … Lees meer